Stránky

30. 1. 2011

Dušan Junek // Graphic Designer

Tak a rozhodol som sa napísať pre Vás pár slov o človeku, ktorý je ikonou slovenského grafického dizajnu 20. storočia, popredným predstaviteľom a vášnivým plagátotvorcom. Pána Juneka poznám veľmi dobre, dva roky ma totiž učil na vyššom odbornom štúdiu na Škole Dizajnu v Bratislave. Preto mu vďačím za vela, pán Junek je veľký človek s veľkým srdcom. Touto cestou sa mu chcem aj poďakovať za všetko čo ma naučil a som presvedčený že hovorím za všetkých jeho študentov.

 
Dušan Junek sa narodil v roku 1943 v Pieštanoch. Absolvoval maturitu na pieštanskom Gymnáziu. Študoval na Fakulte architektúry Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (prof. E. Belluš) a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. D. Kuzma).
Jeho rozsiahla tvorba a aktivity v oblasti grafiky vizuálnych komunikácií doma i zahranicí sú neprehliadnutelné. Je medzinárodne renomovaný tvorca grafického dizajnu, plagátu, corporate identity a rešpektovaná osobnost v odbore. Realizoval 25 samostatných výstav a jeho tvorba bola prezentovaná na významných medzinárodných bienále a výstavách po celom svete – Paríž, Tokio, Londýn, New York, Lahti, Mexico City, Fort Collins, Kjotó, Brno, Aarhus, Bologna, Moskva, Ósaka, Varšava, Seoul, atd. Navrhol vyše tristo kultúrnych,
ideových, environmentálnych plagátov. Je protagonistom jednotného vizuálneho štýlu na Slovensku, autor prvého komplexného vizuálu bankovejinštitúcie – Tatra Banky (1990 – 1991), navrhol grafickú tvár vyše 20 slovenským, ceskoslovenským a zahranicným inštitúciám a firmám. Udelili mu viac ako 30 domácich a najmä medzinárodných cien. V roku 2002 mu Medzinárodná rada asociácií grafického dizajnu v Bruseli udelila ICOGRADA Achievement Award, prestížnu svetovú cenu za celoživotnú tvorbu a mimoriadny osobný prínos za rozvoj dizajnu vo svete. Od r. 1996 je cestným clenom medzinárodnej asociácie grafických dizajnérov BBA – Brno Biennale Association. Desatrocie bol viceprezidentom medzinárodného Bienále grafického dizajnu Brno (1990 – 2000), je iniciátor a spoluzakladatel medzinárodného Trienále plagátu Trnava (1990), v r. 1990 – 1993 bol
prezidentom Asociácie grafických dizajnérov Slovenska.
Permanentne propaguje grafiku vizuálnych komunikácií prostredníctvom mnohých projektov, akcií a výstav ako autor, organizátor i kurátor: Contemporary Slovak Cultural Poster – Krakow; Slovak Poster – Brno; Súčasný slovenský divadelný plagát – Plzen; World of Friends – Brno, Praha; Czech and Slovak Poster Art 1993-2003 – Dánsko, Praha, Bratislava; Plakater fra Slovakiet – Aarhus; Súcasný japonský plagát, Polská škola plagátu, Typo plagát, Súcasný nemecký plagát – Bratislava; atd. Venuje sa odbornej publicistike, konzultantskej a pedagogickej činnosti.

na fotke z ľava :
Dušan Junek
moja maličkosť
František Borovec

fotografia z príležitosti vernisáže výtavy 45-FORTYFIVE plagátov pána Juneka.









Jeho tvorba a umelecký profil je publikovaný vo svetovej encyklopédii WHO is WHO in Graphic Design (Zürich, 1994), americkej encyklopédii The Contemporary WHO is WHO (2003), v roku 2005 bol v Cambridge nominovaný do „100 TOP Visual Communicators“.
Svojou tvorbou je zastúpený v stálych zbierkach: Slovenská národná galéria Bratislava, Moravská galerie Brno, Galéria J. Koniarka Trnava, Památník národního písemnictví Praha, Art Museum Kjotó, Associations Trama Visual Mexico City, Centre Georges Pompidou Paris, Colorado State University Fort Collins, Dans Plakatmuseum Aarhus, Lahti Art Museum, Museum of Modern Art Toyama, North Carolina Art Museum Raleigh atd.

"Tvorcovia, ktorí verejne prejavili iný názor ako bol oficiálny, alebo svojou tvorbou či vystúpeniami protestovali proti režimu boli verejne hanobení v tlači, vo vydaných publikáciach (mne sa to stalo v dobe tzv. normalizácie v r. 1972), rozhlase či televízii. Viacerí z neoficiálnych umelcov boli sledovaní a vypočúvaní Štátnou bezpečnosťou (Štb), boli im odobrané cestovné pasy, naopak, niektorých násilne prinútili emigrovať, alebo z existenčných dôvodov opustiť svoje pôsobište a presťahovať sa stovky kilometrov inde (v roku 1973 som tak musel opustiť Bratislavu a s rodinou odísť na severovýchod Slovenska, kde som žil 14 rokov). Do osudov autorov a ich rodín, ktorí chceli len slobodne tvoriť a vyjadrovať svoj umelecký názor vstupovala hrubými zásahmi totalitná mašinéria, ktorá nám kládla rôzne prekážky a vytvárala existenčné ohrozenia. Náš život bol v niektorých smeroch dosť absurdný: tvorba, ktorá bola určená pre verejnosť utešene napĺňala doma naše šuflíky bez akejkoľvek šance na jej vystavenie, publikovanie či prezentáciu; vlastné texty o iných, najmä zahraničných autoroch, sme publikovali pod cudzími menami našich kamarátov lebo naše mená a názory boli zakázané; aby sme uživili seba a svoje rodiny zamestnali sme sa v iných profesiách do chvíle, keď nás aj odtiaľ vyhodili, (v mojom prípade to bol najskôr záhradný architekt, potom projektant, neskôr robotník, kopač kanálov, osvetár, ochranár prírody), ale hlavne sme stále tvorili ako výtvarníci a nestratili sme sa. Boli aj iné absurdnosti: chodili sme pravidelne so svojou prácou do tzv. hodnotiacich komisií Zväzu výtvarníkov a fondu výtvarných umení, kde o našej tvorbe častokrát rozhodovali zväzoví funkcionári a umelecky veľmi problémoví "kolegovia" - ideologicky samozrejme veľmi zdatní a slúžiaci; ešte na prelome 70. a 80. rokov sme sa niekoľkí dosť idealisticky pokúšali zorganizovať a založiť Trienále plagátu s veľkou medzinárodnou účasťou špičkových dizajnérov a tak obrazne otvoriť okno do slobodného sveta - podarilo sa nám to hneď po revolúcii v r. 1990, dnes už táto akcia má za sebou dve desaťročia a zaradila sa medzi najvýznamnejšie vo svojej oblasti na svete."

Tak ako tu Dušan Junek píše 1968 - 1970 študoval architektúru na VŠVU v Bratislave, z ktorej odišiel (1973-1989 rektorom Kulich) a v roku 1973 presunul svoje pôsobisko na severo východ Slovenska. 14 rokov mal zakázané vycestovať, vystavovať na území slovenska ale aj mimo územia, kontrolovali mu korešpondenciu, len velmi ťažko kontaktoval komunitu grafikov vo svete a predsa sa mu podarilo už v tej dobe dostať sa medzi popredných grafických dizajnérov. Dva roky pred revolúciou sa Dušan Junek vracia späť do Bratislavy. Venuje sa najmä divadelnému plagátu na rôzne predstvenia, je autorom niekoľkých plagátov pre štúdio L+S a rôznych iných projektov. Okrem plagátov je autorom nespočetného množstva logotypov, napríklad Tatra Banka, Union, Slovak Gold... Venuje sa typografii a v roku 1990 je spoluzakladateľom TPT. V roku 1991 založil štúdio GRAFIQ.

Shiego Fukuda I Tokio I 1994 :
Myslím, že jedným z poslaní grafického designu je vytvárať pre ľudí radosť, potešiť ich. A samozrejme nabádať aj provokovať k premýšľaniu. Tvorba Dušana Juneka sa uberá po tejto ceste a mieri k týmto cieľom. Inteligentná metafora ktorá vychádza z intelektuálnej platformy a ústi k vtipnej nadsázke, vyniká v diele slovenského kolegu. Je dominantou jeho umenia. To má ponúkať kvalitný grafický design súčasnosti.


Posledné roky, okrem nespočetných aktivít stíhal učiť typografiu a vizuálnu komunikáciu na Škole Dizajnu v Bratislave. Prácu so študentami miluje a je názoru že tak ako on má čo naučiť študentov, rovnako sa aj sám učí od študentov. Počas pôsobenia na škole zorganizoval veľké množstvo výstav zameraných na grafický dizajn v priestoroch Galérie Sumec. Predstavil tak študentom svetovú elitu grafického dizajnu z bezprostrednej blízkosti.



Na záver by som sa rád poďakoval pánovi Junekovi za jeho nesmierny prínos v oblasti grafického dizajnu ale nie len tam. Pevne verím že máme pred sebou ešte kvantum nových výstav s novými prácami pána Juneka plnými elánu a dôvtipu. Veľa štastia.


http://www.i-lemon.sk/index.php?log=clanok&uid=53
http://kultura.pravda.sk/dobry-plagat-je-vzdy-za-nieco-angazovany-fd8-/sk-kgaleria.asp?c=A100906_180014_sk-kgaleria_p46
http://www.logorevue.sk/portal/?c=12&id=3
http://www.designum.sk/typografia/index.php?autor=junek

1 komentár: